Könyvbemutatók, konferenciák, meghívott workshopok
Jerzy Grotowski öröksége –Zygmunt Molik színészpedagógiája és módszertana - Konferencia és könyvbemutató 2022. október 25-29.
A KONFERENCIÁRÓL
2022-ben jelent meg egyesületünknek, a Parastudio munkatársainak a fordításában a Károli Gáspár Református Egyetem és a L’Harmattan Kiadó gondozásában Giuliano Campo - Zygmunt Molik: Munka hanggal és testtel - Jerzy Grotowski öröksége című színháztörténeti szakkönyv magyar kiadása. Ennek alkalmából egyesületünk konferenciát szervezett Jerzy Grotowskinak, az UNESCO által a kulturális világörökség részeként kezelt lengyel Teatr Laboratorium legendás rendezőjének, valamint Zygmunt Moliknak, a Teatr Laboratorium vezető színészének és trénerének, ill. színészpedagógusának munkásságáról. A program azon az elképzelésen alapult, hogy elmélet és gyakorlat nem választható külön, ennek fényében a konferencia nem csupán tudományos előadásokból, interjúkból és beszélgetésekből áll, de szakmai workshopokon és színésztréningeken is részt vehettek az érdeklődők.
Grotowski többek között olyan művészekre hatott, mint Peter Brook, Anatolij Vasziljev, Eugenio Barba és Richard Schechner; a XX. század egyik legmeghatározóbb színházi rendezőjeként tartják számon szerte a világon. Jelentősége a nemzetközi színházi szakmán belül Sztanyiszlavszkijhoz vagy Bertold Brechthez mérhető, Magyarországon mégis alig ismert. Konferenciánkkal szerettük volna a jól megérdemelt megismerését előmozdítani.
Zygmunt Molik, Grotowski színészeként kidolgozott egy színésznevelési módszert, amelynek segítségével nem-színházi emberek számára is elérhetővé váltak Grotowski gyakorlati munkájának felismerései. Ezért tartottuk a Grotowski megismertetését célzó törekvéseink szempontjából jó kezdetnek Molik módszertani könyvének lefordítását.
A workshopokat a könyv szempontjából legrelevánsabb mesterek tartják, így a kötet szerzője, Giuliano Campo, az északír Ulster University színháztudományi karának professzora, valamint Zygmunt Molik tanítványa és módszerének hivatalos oktatója, Jorge Parente, portugál-francia színész-rendező. Az elméleti részt pedig többek között Jaroslaw Fret, a wrocławi Grotowski Intézet és a Teatr Zar vezetője, ill. Sepsi Enikő professzor asszony, a Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudomány Karának dékánja, a konferenciánk fővédnöke képviselte.
A konferencia zárásaként Jorge Parente tartott munkabemutatót workshopjának résztvevőivel, hogy a módszer ereje és hatékonysága egy speciális alkotáson keresztül is megtapasztalható legyen.
A workshopok lehetőséget nyújtottak:
· a Molik módszereként kidolgozott, ún. Testabc-s technikába való bekapcsolódásra, és az abból való inspirálódásra,
· a gyermeki játszóképesség megtapasztalására, visszanyerésére, formába öntésére, felhasználására,
· a hang, a testmozgás és a képzelet elválaszthatlanságának megtapasztalására,
· a reakcióképesség és a csapatjáték drasztikus javulására - a testi figyelem “awareness” megtapasztalására.
Az elméleti előadások tematikái:
· Grotowski és kora
· Grotowski, Molik és a színész munkája
· Grotowski ontológiai jelentősége
Az az általános tapasztalat, hogy Grotowski munkásságának nincs méltó helye a színháztörténetben. Ez többek között annak köszönhető, hogy ha Grotowski módszerét az írásaiból próbáljuk megérteni, ez nem csupán nehézségeket okoz, de könnyen félrevezető lehet, hiszen ő maga a gyakorlat embere volt, írásai főként a gyakorlati munkában megfigyelt tapasztalatok, benyomások megfogalmazására tett kísérletek. Azonban hasonlóképpen járunk, ha kizárólag gyakorlati oldalról közelítünk, figyelmen kívül hagyva a teret és időt, melyben Grotowski alkotott, mert könnyen valami szektás miszticizmus áldozatai lehetünk.
E kettő (elmélet és gyakorlat) összekapcsolásával viszont lehetségessé válhat Grotowski és a hasonló, színházi rituálékban gondolkodó alkotók közelebb hozása a mai kor emberéhez. Nem csupán azért tartjuk ezt fontosnak, mert Grotowski méltó helyet érdemel a színháztörténetben, de mert megfigyeléseinek és szemléletének korunkban is óriási a jelentősége. Sőt talán égető szükség van rá, hogy tapasztalati szinten értsük meg, mennyire kapcsolatban állunk környezetünkkel és mennyire felelősek vagyunk saját jólétünkért szociális, környezettudatos és ontológiai értelemben..
Grotowski módszere két pilléren alapul. Az egyik az úgynevezett Via Negativa, amely azt a hozzáállást takarja, hogy nem szükséges technikákat és praktikákat tanulnunk, hogy kreatívabbak és hatékonyabban legyünk, hanem meg kell szüntetnünk azokat az akadályokat, amik nem engedik, hogy artikuláljuk saját tehetségünket. Ez nem valami megtételét jelenti, hanem a nem-megtételről való lemondást. Ennek megtapasztalása egy teljesen más nézőpontot eredményez a színházművészetben, ahogy más művészeti formákban és a mindennapokban egyaránt. A blokkok levetésének terepe pedig a testmunka, ahol a változás és a nehézségek kézzelfoghatóan állnak rendelkezésünkre.
Grotowski úgy látja a testet, mint ami elválaszthatatlanul kapcsolatban áll az érzéseinkkel, gondolatainkkal és képzeletünkkel. Ebből következik, hogy ha valaki megfeledkezik a testéről, a testként való létezéséről, az elveszti a legalapvetőbb tájékozódási pontját a világban.
Nemcsak az elméleti oktatásban vagy a mindennapokban, de a művészeti szférában is hajlamosak megfeledkezni arról, hogy mi vagyunk a testünk, ami által elválaszthatatlanul kötődünk más testekhez és a környezetünkhöz. A színházi tér legfontosabb jellemzője az a specifikus jelenlét, ami lehetővé teszi, hogy azonnal reagálni tudjunk egy megváltozott helyzetre, egyszerűen azért, mert ha mozgás történik a tér valamely pontján, az óhatatlanul hatást fejt ki az összes többi pontra. A Károli Református egyetemmel közreműködve - amely az egyetlen magyar intézmény, ahol az elméleti vonalat együtt tanítják a gyakorlatival, szerveztük meg a jelzett programsorozatot, hogy gondolkodóba ejtsük az embereket, hogyan élik meg az életüket.
A konferencia résztvevői:
· Prof. Dr. Giuliano Campo (a könyv szerzője, a színháztudomány professzora, Ulster University, UK)
· Jorge Parente (a Molik technika hivatalos örököse és tanítója; színész, rendező, Paris, France)
· Jaroslaw Fret (A Grotowski Intézet igazgatója, Wrocław, Poland)
· Prof. Dr. Sepsi Enikő (A Károli Gáspár Református Egyetem színháztudomány Karának vezetője)
· Dr. Liszkai Tamás (a könyv fordítója, Molik tanítványa, a Grotowski intézet ösztöndíjasa, a Parastudio Egyesület elnöke; docens, Gál Ferenc Egyetem, Szeged)
· Szigeti Bálint Barabás (Színháztudomány Ba, Grotowski kutató)
A programsorozat támogatói:
Institut Grotowskiego, Wrocław
Lengyel Intézet, Budapest
Károli Gáspár Református Egyetem, Budapest
PROGRAM
Október 25. kedd (helyszín: Károli Egyetem)
9-13 óra: Jorge Parente workshopja (helyszín: Horánszky utca 26.)
16-20 óra: Giuliano Campo workshopja (helyszín: Horánszky utca 26.)
Október 26. szerda (helyszín: Károli Egyetem)
9-13 óra: Jorge Parente workshopja (helyszín: Horánszky utca 26.)
16-20 óra: Giuliano Campo workshopja (helyszín: Horánszky utca 26.)
Október 27. csütörtök (helyszín: Károli Egyetem)
9-11 óra Giuliano Campo workshopja (helyszín: Horánszky utca 26.)
12-15 Könyvbemutató (helyszín: Horánszky utca 26.)
12 – Sepsi Enikő professzor asszonynak, a konferencia fővédnökének köszöntője
12.10 – Liszkai Tamásnak, a Parastudio Egyesület elnökének köszöntője és a konferencia programjainak ismertetése
12.15 – Sepsi Enikő professzor asszony előadása
12.45 szünet
13 - Giuliano Campo professzor előadása
14 -15 beszélgetés Giuliano Campo-val, Jaroslaw Frettel és Jorge Parente-szal Zygmunt Molikról - koordinátor: Liszkai Tamás
16-20 Jorge Parente workshopja (helyszín: Horánszky utca 26.)
Október 28. péntek (helyszín: Károli Egyetem/ Lengyel Intézet)
9-13 Jorge Parente workshopja (helyszín: Horánszky utca 26.)
13.30 -15 Jaroslaw Fret előadása és QandA (helyszín: Nagymező u. 15.)
15 szünet
17.00 - 18.30 Parastudio workshop (helyszín: Nagymező u. 15.)
19.30-20 Jorge Parente workshopjának munkabemutatója (helyszín: Nagymező u. 15.)
Október 29. szombat (helyszín: Károli Egyetem/ Lengyel Intézet)
9-13 Jorge Parente workshopja (helyszín: Horánszky utca 26.)
14-16.30 Parastudio workshop (helyszín: Nagymező u. 15.)