Rituálpedagógia 

- projektfelelős: Punk Mária és Zsákai Zsuzsa


A rituálpedagógia egy ősi/primordiális állapot visszatérésében vizsgálja a humánum organikus megnyilvánulását. Olyan kontextus megteremtése ez, amelyben az ember szentje és művésze a hétköznapi életnek, mert többé válik az emberségét meghatározó értékekben, kifejezésekben átlagos társainál. Benne a nevelés célja nemcsak egy morális értékrend meghatározásában áll, hanem globálisan, azaz totálisan az ember magvát érinti.

Kiindulási pontja Jerzy Grotowski fizikai, vokális és plasztikus tréningje és az erre épülő színészpedagógia, amelyben a hétköznapi maszkok és sztereotípiák nélküli őszinte „én” felvállalásával a résztvevő nem karakterizálva játssza el a szerepét, hanem hitelességre törekszik önmaga személyiségében. Minden emberben egyaránt léteznek olyan ősi motívumok, amelyeknek lecsupaszított, jelrendszerre redukált formáját Grotowski az opolei-wrocławi korszakában ideogrammáknak nevezett el. Ezek az erőteljes testnyelvi és vokális jelek a közösségi archetípusokat bizonyítják, hogy asszociációkra késztető vokális és gesztikulált rendszeréből nyerjen kifejezést a szimbólumok, szimulakrumok nyelvén szóló színészi partitúra. Ezért a rituálpedagógia pszichológiai, esztétikai alapjai és eszközei: az egyszerűséget és sűrítettséget hordozó szimulakrumok, az összetett és mély látásmóddal bíró szimbólumok, az élménygazdagságot és spontaneitást adó utalás, és az átmeneti rítusok biztosítékai; a mesék és a mítoszok.

A rituálpedagógia mozgásalapú művészetpedagógia, amely nemcsak a szocializáció által megerősített és visszaigazolt mozdulatokat, hanem az ember természetes és nyitott mozgását kutatja a tudat és a tudattalan együttes felépítéséből. Nem képesség- és készségfejlesztésre törekszik, hanem az egész embert érintő művészi érzékenység és fogékonyság kialakítására. Egy olyan többletet választ le a gyermekről, amellyel megtalálhatja teljesen hiteles és őszinte önmagát - a sablonoktól és sémáktól mentes „én”-jét. A rituálpedagógiában az előadások és a helyzetgyakorlatok az emberen túlmutató egyetemes problémákat és témákat vetnek fel, pl. élet, halál, születés, szeretet stb., az összefoglaló és általános tulajdonságokat hordozó típusok kapcsolatrendszerén keresztül. Rituális kontextusát az ősi archaikus, vagy távol-keleti hangszerkíséret mellett megvalósuló mozgásos cselekvések, vokális hangtechnikai gyakorlatok biztosítják.

ld. még: RITUALPEDAGOGIA.pptx

Gyermekelőadások:

Cantata profana (2011) - gyermek szereplőkkel

Emese álma (2012, 2013) - gyermek szereplőkkel

A két cinege (2012) - Mikulás-műsor felnőtt szereplőkkel

Remus/Romulus (2013) - gyermek szereplőkkel

Nap, Hold, Csillag megszabadítása (2013) - utcai performance

gyermek szereplőkkel

Csillagruha (2013, 2014) - mesejáték felnőtt szereplőkkel

Parsifal (2014) - gyermek szereplőkkel

Oroszlánfog, nyúlszív (2014) - gyermek szereplőkkel

A kővé vált királylány (2015) - a Gál Ferenc Főiskola hallgatóinak

szemináriumi vizsgaelőadása

Napkirályok (2015) - betlehemes játék gyermek szereplőkkel

Tüzes Tolvaj Tillinkó (2015) - gyermek szereplőkkel

A tavasz - munkabemutató performance (2016)

Négy vándor (2016) gyermek szereplőkkel

A kovács és a sárkány (2016) gyermek szereplőkkel

A Simple Pageantry - Szolid fényűzés - karácsonyi játék gyerekeknek.

Összeállította: Glenn A. Hascall, (2016) gyermek szereplőkkel.

Fabula rata – A tiszta mese- passiójáték gyermekszereplőkkel (2017)

Mézes medvenyalóka (2017) – gyermek szereplőkkel

A széttáncolt cipellők (2018) - gyermek szereplőkkel

Bocsond (2019) - gyermek szereplőkkel

Nap, Hold, Csillag megszabadítása (2020) - gyermek szereplőkkel

Rituálpedagógia-tábor:

2012. július 16-20. Kistelek - Téma: Honfoglalás. Előadás: Emese álma

2013. július 15-19. Kistelek - Téma: Őselemek: tűz, víz, levegő, föld. Előadás: Nap, Hold, Csillag megszabadítása – utcai performance

2014. július 14-18. Kistelek - Téma: Zygmunt Molik testábécé elemei alapján az állatok törzsfejlődése. Előadás: Oroszlánfog, Nyúlszív

2015. július 13-17. Kistelek - Téma: A négy évszak váltakozása. Előadás: Tüzes Tolvaj Tilinkó

2016. július 11-15. Újszeged - Téma: A négy évszak váltakozása

2016. július 18-22. Kistelek - Téma: Dinoszauruszok vagy sárkányok. Előadás: A kovács és a sárkány

2016. július 25-29. Szeged-Szentmihály - Téma: A négy évszak váltakozása

2017. július 10-14. Kistelek - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok. Előadás: Mézes medvenyalóka

2017. július 17-21. Újszeged - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok

2018. Július 16-20. Röszke - Téma: Szent Cecília tánca. Előadás: A széttáncolt cipellők

2019. Június 24-28. Kunszentmárton - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok

2019.  Július  15-19. Röszke - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok. Előadás: Bocsond, a kócosbundás medvebocs történetei

2019. Július 22-26. Kistelek - Téma: Medvék, mackók, kisbocsok

2020. Július 20-24. Röszke - Téma: A négy őselem. Előadás: Nap, Hold, Csillag megszabadítása


Párhuzamos tanítás a békéscsabai Savio Szent Domonkos Katolikus Általános Iskolában – projektfelelős: Vasas Attiláné Zsákai Zsuzsa

Vasas Attiláné: tanító és hitoktató, 4 fiú édesanyja, családjával Békéscsabán él. 4 évvel ezelőtt egy kisteleki drámatábor megismerését követően kezdett el foglalkozni a rituálpedagógiával a békéscsabai Savio Szent Domonkos Katolikus Általános Iskola keretei között. Kezdetben csak délelőtt, órarendi keretekben a legkisebbekkel, majd fokozatosan, szinte felmenő rendszerben a többi korosztályt is bevonva. A foglalkozások nagy részében alapozó munkát végeztet járásgyakorlatokkal, testábécé elemekkel, szabad mozgással és a testet, valamint a hangot felszabadító játékokkal és gyakorlatokkal. A haladó csoportokat már a mozgás és a hang szimbolikus kifejezésének megismerésével, komolyabb mozgás- és hangtréning által készíti fel a tanév végi egy-egy mese-előadásra.

Az iskolai foglalkozásokon kívül a békéscsabai Jézus Szíve Római Katolikus Plébánia nyári hittantáborai (2015 és 2016) alatt is tartott naponta egy 45 perces rituálpedagógia foglalkozást a gyerekeknek, mindig a tábor alaptémájához igazodva. Mindkét évben a megismert módszer alapján a táborzáró szentmise keretében végül bemutatásra került egy 10-15 perces kis előadás.

Tervei között szerepel az eddig megkezdett munka folytatása és folyamatos elmélyítése: a mindenkori 1. osztállyal órarendi keretek között, valamint egy fix vagy akár folyamatosan bővülő és változó összetételű (2-8. osztály) szakkörös csoporttal egy délutáni időpontban, emellett pedig egy békéscsabai nyári drámatábor megszervezésével is évről évre.

Előadások:

2015. Az aranypálca

2015. Tetőtől Talpig (táborzáró előadás)

2016. Az erdei anyóka

2016. Angyalbárányok

2016. Szupermágnes (táborzáró előadás)

2017. A Világszép úrfi

2018. A kiskondás

2019. Napleánya királykisasszony

2022. Az aranypálca

2023. Tetőtől Talpig (táborzáró előadás)

Rituálpedagógia - a 277/1997. (XII.22.) sz. Kormányrendelet szerint akkreditált pedagógus-továbbképzési program

A Továbbképzés Megnevezése: A rituális kompetencia fejlesztésének lehetőségei a 4-12 éves gyerekek körében

Alapítási Engedély Száma: 470/10/2022

Adatszolgáltatási nyilvántartási száma: B/2023/000680

Óraszáma: 40 óra

Helyszíne: 6760 Kistelek, Hétvezér u. 26/A. (Parastudio Egyesület munkaközpontja)

Kurzus-vezető: Punk Mária. A 40 órás, akkreditált Rituálpedagógia-képzés a drámapedagógia új, alternatív művészetpedagógiai formáját, valamint az iskolai tanulási zavarok, ill. viselkedési zavarok megszüntetésének kiváló módszerét kínálja az érdeklődő pedagógusok és a gyermekekkel foglalkozó felnőttek számára. A módszer a gyermek mozgására és hangjátékára épít, amelynek egyszerűsége feltételezi, hogy benne hitelessé és organikussá válik minden résztvevő, ezért kiváló önismereti módszer is. A többirányú figyelem gyakorlataival és játékaival a kognitív szférákat, a test korlátozásának gyakorlataival és játékaival az ösztönös tartalmakat, az erőteljes közösségi kifejezéssel pedig az egyetemes emberi értékeket képviseli.

ld. még: Ritualpedagogia-tanfolyam.pdf