LISZKAI TAMÁS, performer, tréner, rendező; 1976-ban
született Békéscsabán. Tanulmányait Szegeden, Budapesten és Rómában végezte.
Doktori disszertációját 2010-ben védte meg ’liturgikus antropológia’
témakörben. 2011 óta tanít a szegedi Gál Ferenc Egyetemen Liturgikát,
Ritológiát, Retorikát és Homiletikát. 2004-től Punk Máriával közösen
alapítványi projektként létrehozta a Paraliturgikus Kutatások Műhelyét, melynek
keretében kortárs misztériumjátékokat dolgoztak ki Fabulák címen, továbbá
színészpedagógiai tréningeket szerveztek Szegeden és Budapesten. 2014-ben
váltak önállóvá Parastudio – Paraliturgikus és Rituálpedagógiai Egyesület
néven. Az egyesület megalakulása óta titkára és projektvezetője, 2021-től
elnöke. Színházi workshopokat végzett – többek között – Wrocławban, a Grotowski
Institute szervezésében Rena Mireckánál és Zygmunt Moliknál, a Teatr
Laboratorium egykori színészeinél; Przemysław Błaszczaknál, a Teatr Zar
színész-trénerénél; Párizsban, a Compagnie Les Toupies szervezésében; Modenában
Mario Biagininél, a Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards művészeti
igazgatójánál és projektvezetőjénél; és Jorge Parente-nál, a Voice and Body
Worksession trénerénél (Zygmunt Molik workshopjának örökösénél), Wrocławban és
Lisszabonban. Ideogrammák címmel kialakított saját színházi workshopját Jorge
Parente ellenőrizte és hitelesítette Párizsban, 2017-ben. 2005 óta tart
színészpedagógiai workshopokat a Paraliturgikus Kutatások Műhelye (utóbb
Parastudio) szervezésében, 2011-ben és 2012-ben a Thealter – Alternatív
Színházi Fesztivállal együttműködésben. 2010 óta a wrocławi Grotowski Institute
Open Research University elnevezésű programjának kutatója.
PUNK MÁRIA, a
Parastudio - Paraliturgikus és Rituálpedagógiai Egyesület elnökhelyettese és
projektvezetője; drámapedagógus. Grotowski és Sztanyiszlavszkij színházi
módszertanának összehasonlító elemzéséről írt szakdolgozata átdolgozva és
kibővítve könyvben is megjelent 2009-ben, az UNESCO Grotowski-évében, az
Alapvetés c. tanulmánykötetben. Szegeden a
Parastudio színházi műhelyeinek egyik projektvezetője; színjátszó és
rendező. Dolgozott együtt Wrocławban Przemysław Błaszczakkal és Ewa
Pasikowskával, a Grotowski Institute keretei közt működő Teatr ZAR
színészeivel, valamint Rena Mireckával, a Laboratórium
Színház egykori színészével, színészpedagógusával, trénerével és nemzetközi
hírű alkotóművészével, és a Laboratórium Színház másik kiváló nemzetközi hírű
alkotóművészének, Zygmunt Moliknak az asszisztensével, Jorge Parentével. Részt
vett Párizsban az ESCAPADE Liberté Mobilité által szervezett szakmai konferencia
keretében a Sabine D'Halluinn és Nicolas Mège (La Compagnie Les Toupies) által vezetett színésztréningen,
valamint az olaszországi Modenában Mario Biagininek, a Workcenter of Jerzy
Grotowski and Thomas Richards korábbi művészeti vezetőjének a workshopján.
Amatőr színjátékos munkát 2001 óta folytat, mint színész és rendező; ezzel párhuzamosan kísérleti színjátékos gyerekcsoportokat 2010 óta vezet Kisteleken. Rituális módszertanát átvette a békéscsabai Savio Szent Domonkos Katolikus Általános Iskola is, drámaszakkör keretében. 2014-től Rituálpedagógiáját a szegedi Gál Ferenc Főiskolán is tanította. Alternatív, de az ősi törzsi rítusok, a görög színház és a középkori misztériumjátékok hagyományait követő rituális mozgásközpontú drámapedagógiai módszerét óvodás és kisiskolás gyermekek életkori sajátosságainak figyelembe vételével dolgozta ki, Jerzy Grotowski színészpedagógiájára, ill. színházi tréningjeire építve.
A témában megjelent könyvei: Rituális technikák a színházpedagógiában – Bevezetés a rituálpedagógiába, Szeged, Bába Kiadó 2012. 230 o.; A rituális kompetencia – Tanulmányok, játékok és gyakorlatok a rituálpedagógia módszertanához, Budapest, Szent Gellért Kiadó 2016; 408 o.; Testábécé a rituálpedagógiában, Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem - L’Harmattan Kiadó, 2022. 108 o.
SZIGETI BÁLINT, Szabadbölcsészet BA ELTE. Érdeklődése
középpontjában a kijelölt terek anyagisága és a rituális tudatállapot áll. Így
fordult Grotowski és a laboratóriumi színházi működés felé és dolgozik benne
évek óta. Egyetemi évei alatt az Eltén létrehozott egy kutatócsoportot és
azóta is velük együtt dolgozik; 2022 júniusában mutatták be első előadásukat Égnehéz
címmel. Dolgozott együtt Sardar Tagirovsky-val, Liszkai Tamással és Rideg
Zsófiával, valamint a Kelet-Nyugati Alkotóműhellyel, aminek jelenleg is aktív
tagja. 2021 telén Lengyelországban első kézből tanulmányozhatta Jerzy Grotowski
módszereit, a wroclawi Grotowski Intézetben egy rezidencia program keretében, mentora
Jaroslaw Fret, az intézet igazgatójának a támogatásával. A Wroclawban
tapasztalt színházi működés megerősítette benne a felhalmozott tudásanyag
terjesztésének fontosságát a hazai közegben.
SZÉKHELYI DÁNIEL, Színész és
színészpedagógus; 1991-ben született Budapesten. A szegedi bölcsészkar
elvégzése után, ahol több, az egyetemi élethez köthető színházi
kezdeményezésben dolgozott, tanulmányait a Színház- és Filmművészeti Egyetemen
folytatta, prózai színházrendező szakon. Figyelme a rituális színházi formák
felé fordult, így került a Parastudioba, Liszkai Tamás színházi
laboratóriumába, ahol találkozott Zygmunt Molik és Jerzy Grotowski
szemléletével. Ezirányú tanulmányait a lengyelországi Wrocław-ban mélyítette
Jorge Parente-tal, akivel többször dolgoztak együtt a mester nemzetközi
csapatában, Portugáliában. Évekig tevékenykedett Sardar Tagirovsky mellett,
hazai és külföldi színházakban egyaránt. Magyarországon Szigeti Bálinttal
indították el laborcsoportjukat, ahol Mihail Csehov, Molik és Grotowksi
módszereit továbbgondolva folytatják színészpedagógiai kutatásaikat. 2022-ben
abszolvált a Károli Gáspár Református Egyetem színháztudományi
mesterszakán. Színészmesterséget tanít a K30-ban, Erzsébetváros művészeti
szakgimnáziumában. Emellett színészeknek és színházon kívüli csoportoknak tart
csapatkohéziós tréningeket. Színészként a Parastudio mellett a
Kelet-Nyugati Alkotóműhely társulatának is oszlopos tagja, valamint játszik a
frissen megalakult Epic Theater Company-ben.
„Számomra a színház a figyelem tere. Gyerekkorom óta lebilincsel ennek a térnek a sűrűsége, hatóereje. Azt gondolom, hogy ez a gyökeresen analóg tér lehet a túlélés kulcsa ebben az elidegenedett digitális apokalipszisben.”
HORVÁTH FRUZSINA, tizenéves kora óta foglalkozik
színházzal. Figyelme a kezdetektől fogva a színésztréningek és a most fizikai
színház néven emlegetett előadás-létrehozás felé fordult.
Részt vett a legendás Petőfi Rock 1987-es veszprémi felújításában, ezen folyamat során találkozott Paál Istvánnal, aki alapvetően határozta meg a színházhoz való viszonyát. A későbbi közös munka során fordul érdeklődése Grotowski módszere felé. A 90-es évek közepétől a színpadi munkát kicsit háttérbe szorította a tanítás. Ekkor kezdődött az az organikus hanggal kísérletező munkafolyamat, amely a mai napig tart. Mind drámatanárként, mind beszédtanárként keresi azokat a metódusokat, amelyekkel a hang nemcsak visszaállítható eredeti rezgésterjedelmébe, de a megtanult tudatos irányítás által komoly eredményeket képes elérni mindennapi beszédhelyzetekben és életvezetésben is.
A Parastudio - Paraliturgikus és Rituálpedagógiai Egyesület titkára és projektvezetője, jelenleg a Tan Kapuja Buddhista Főiskola hallgatója. Együtt dolgozik Sardar Tagirovsky-val, és tagja a Budapesti Anarchista Színháznak.